Zmysły nie mniej od duszy mają do objawienia swe własne tajemnice duchowe.

Oscar Wild

Małgorzata Karga
Symptomy sensoryczne holistycznie
Mentor SI, Ekspert poliwagalny PVI USA, NDT-Bobath, SensiMotor®
SSP Porgesa Trauma Informed, treningi słuchowe

Od niemowlaka do starszaka
SSP Porgesa online
Online konsultacje, doradztwo sensoryczne i słuchowe
Koordynator terapii neurorozwojowych, słuchowych
Wrażliwość, słuch, ruch, sensoryka, trauma, teoria Poliwagalna

Kursy specjalistyczne, mentoring, superwizje

SPD a terapia SI Ayres

 

SPD a terapia SI Ayres.

Mam nadzieję, że tym wpisem rozpocznę w Polsce rozpowszechnianie właściwego podejścia do SPD, nie-mylenia SPD z deficytami SI, i terapii 
Zaburzenia Przetwarzania Sensorycznego wykraczającego poza SI Ayres zgodnie z rozumieniem SPD przez Lucy MIller, twórczyni SPD.enlightened

Jako Międzynarodowa Instruktorka SI z 19 letnim stażem wykładowcy oraz Specjalistka trenigów słuchowych pragnę podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat terapii SI w obecnych czasach.

Rosnąca ilość dzieci z wyzwaniami sensorycznymi spowodowała, że terapia SI jest w Polsce niezwykle popularna. Obserwując trendy jestem zaniepokojona zniekształcaniem oryginalnych zasad SI wg Ayres czyli tzw. ASI Fidelity Measure.

                        W Polsce wszystko co sensoryczne niemalże automatycznie nazywane jest SI. A to duży błąd metodyczny.

                                  Czym jest a czym nie jest Ayres Sensory Integration (ASI®) można przeczytać na mojej stronie
                                                   http://www.wrazliwe.pl/pl/ayres-sensory-integration/oryginalna-asi


I tu pragnę podkreślić NIEuwzględniane w Polsce różnice w terapii dla:

  • dzieci z SID, czyli Sensory Integration Dysfunction
  • osób z SPD, czyli Sensory Processing Disorder


Tak popularna terapia SI została stworzona przez dr Jean Ayres dla dzieci z SID  (Sensory Integration Dysfunctio) a nie dla dzieci z SPD. Dla nich twórczyni SPD (Sensory Processing Disorder) dr Lucy Miller z spdstar.org  w Denver od początku stosuje bardziej holistyczną terapię sensoryczną na bazie SI ale wykraczającą poza jej ramy. Jednym z głównych jej sensorycznych filarów jest specjalistyczna stymulacja słuchowa!
Miałam zaszczyt poznać ten model terapii od samej dr L.Millersmiley i Sheila Frick-pionierki w łączeniu stymulacji słuchowej z terapią sensomotoryczną.

Oprócz tego jestem specjalistką treningów słuchowych Tomatisa, SSP Porgesa, Therapeutic Listening, TLP, iLs oraz Sensomotorycznej Terapii Widzenia.
 

Warto mieć też świadomość, że profil dzieci z SID i SPD zmienił się w ostatnich kilkunastu latach. Objawy są bardziej nasilone nie tylko w obrębie dotyku, układu przedsionkowego i propriocepcji (na których to zmysłach bazuje terapia SI) ale w szczególności w obrębie słuchu i wzroku. To wręcz wymusza bardziej komlementarną stymulację sensoryczną.

Wiele lat poszukiwałam narzędzi terapeutycznych, które można bezpiecznie i ekonomicznie włączać w proces terapii SI dla dzieci z SPD. Doświadczenie zdobywałam w USA i w swoim Centrum Integracji Sensorycznej, gdzie jako pierwsza osoba w Polsce wprowadziłam wyspecjalizowaną stymulację słuchową do terapii SI.

'Świat sensoryczny' widzi, że SI już nie wystarcza w terapii sensorycznej dzieci XXI wikeu. Potrzeba włączania stymulacji słuchowej do terapii sensorycznej jest coraz częściej poruszanym zagadnieniem na Międzynarodowych Kongresach i Sympozjach SPD. I staje się światowym standardem.
A zatem:

  • Czy wszystkimi deficytami sensorycznymi można zająć się na terapii SI?
    Nie. Czasami potrzebne są też inne formy terapii.
     
  • Czy da się wzbogacić terapię SI o specjalistyczną stymulację słuchową?
    Tak, ale wtedy nie jest to już SI wg Ayres i nie powinno się jej tak nazywać. I tak powstał model ASI plus® włączający w proces terapii SI inne formy stymulacji, przede wszystkim słuchową. Dlaczego?
    Bo ilość dzieci z deficytami przetwarzania słuchowego dramatycznie rośnie! (np.nadwrażliwość słuchowa, deficyty uwagi słuchowej, dysleksja).
     
  • Stymulacja dźwiękiem spełnia wiele funkcji: wspomaga procesy regulacji, poprawia sen, pomaga przy nadpobudliwości i problemach z koncentracją uwagi, uspokaja lub pobudza w zależności od potrzeby, wspomaga rozwój mowy, pomaga przy trudnościach szkolnych, wpływa na poczucie własnej wartości, pomaga w rehabiltacji, poprawia koordynację i praksję.
    Stymulacja słuchowa poprawia nie tylko funkcjonowanie słuchowe!

    Specjalisto, o tym możesz dowiedzieć się na moich kursach. yes

 

Na konieć podsumuję różnice terapii dla SID i SPD:

  • Terapia SI ogranicza interwencję terapeutyczną wg założeń ASI Fidelity Measue.
     
  • Terapia osób z SPD łączy terapię SI z innymi formami stymulacji w tym słuchowej. Jest zatem bardziej wileozmysłowa i komplementarna!
    O modelu ASI plus® uczę na moich kursach. yes