Zmysły nie mniej od duszy mają do objawienia swe własne tajemnice duchowe.

Oscar Wild

Nazywam się Małgorzata Karga i witam Cię myślą przewodnią z mojej teorii Symptomów Sensorycznych™

"Symptomy sensoryczne są somatycznym świadectwem naszych przeżyć
",

Sensorycznie Przyjazne Święta™

Sensorycznie Przyjazna Przestrzeń™yes

Święta tuż, tuż a wraz z nimi dużo stymulacji i wrażeń. W tym okresie szczególnie pamiętajmy o tych, którzy mają zwiększoną wrażliwość sensoryczną i percepcyjną. Co to oznacza? To znaczy odczuwać silniej, więcej i szybciej przeciążać się ilością bodźców i emocji. U dzieci i dorosłych taki stan zwykle objawia się irytacją, złością, płaczem, nadpobudliwością lub apatią, zmęczeniem fizycznym i psychicznym, problemami z jedzeniem oraz snem. Aby okres Świąteczny był radosny dla całej Rodziny szanujmy wzajemnie swoje indywidualne potrzeby na spędzanie wspólnego czasu. Wspólny nie oznacza taki sam dla wszystkich. Spróbujmy wyjść poza schematy i stwórzmy świąteczną przestrzeń przyjazną każdemu.heart

Najważniejsze to zrozumieć i wziąć na siebie odpowiedzialność, że to my dorośli (rodzice, członkowie rodziny, opiekunowie, nauczyciele, profesjonaliści itd.) jesteśmy odpowiedzialni za stworzenie środowiska przyjaznego do rozwoju. To my mamy dostosować się do potrzeb i wyzwań każdego dziecka a nie ono do nas !

Rodzice:

  • Zadbaj o swój komfort fizyczny i psychiczny. Zachowanie dziecka jest odbiciem Twojego stanu pobudzenia i emocjienlightened.

 

Niemowlę:

  • Z maluszkiem do 1 roku życia (czasami do 2 r.ż.) zostań raczej w  domu w bardzo ograniczonym gronie rodzinnym. Zmiany, nowe miejsca i ludzie mogą spowodować zbyt duży stres dla niedojrzałego jeszcze układu nerwowego (wcześniaki, high need babies). Najlepiej noś dziecko w na rękach, w chuście itp. Kontakt fizyczny daje poczucie bezpieczeństwa.
    Jeżeli Twoj dziecko denerwuje się, gdy jest trzymane na rękach lub noszone, wybierz inny sprawdzajacy się sposób uspokajania np. wchodzenie twarzą w pole widzenia dziecka, mówienie do dziecka, śpiewanie/mruczenie kołysanek, bycie blisko w ciszy, dotknięcie dłoni, położenie ręki na klatce piersiowej dziecka, łóżeczko/kołyska z baldachimem, punktowe światło, w ostateczności wykorzystanie szumiących zabawek, wiatraczków itp. (biały szum).  

Małe dzieci, przedszkolaki i uczniowie:

  • W Święta większość dzieci ma kryzysy, ze względu na dużą ilość bodźców i napięcia emocjonalnego nie tylko dziecka, ale wszystkich członków rodziny. Bądź na nie przygotowany nawet, jeśli na co dzień rzadko się już zdarzają. Obniż swoje oczekiwania dotyczące zaangażowania i zachowania dziecka.
     
  • Przede wszystkim chroń swoje maleństwo oraz siebie, i nie obwiniaj się.
  • Osoby o zwiększonej wrażliwości mają inny rytm/tempo percepcji i przetwarzania.
  • Zadbaj, aby dekoracje świąteczne w domu były stonowane.
  • Unikaj centrum handlowego i bodźcujących ulic.
  • Przygotuj dziecko do świąt czytając, opowiadając o tym co będzie się działo.
  • Staraj się trzymać rutyny. Rozrysowane grafiki dnia mogą być pomocne.
  • Uprzedzaj.
  • Ogranicz grono rodzinne i znajomych.
  • Obserwuj sygnały dziecka.
  • Zapewnij dziecku ograniczoną przestrzeń do wyciszenia (np.inny pokój, namiot z kocy itp.).
  • Jeśli konieczne użyj słuchawek chroniących lub słuchawek z muzyką pozwalających odciąć się od otoczenia w zbyt trudnych sytuacjach.
  • Miej ze sobą zabawki sensoryczne i poznawcze potrzebne dziecku do zajęcia się i/lub wyciszenia.
  • Poinformuj wszystkich o potrzebach Twojego dziecka.
  • Ty i Twoje dziecko macie prawo opuścić gości.
  • Rób przerwy między aktywnościami, zabawami.
  • Idąc w gości, weź ze sobą potrawy dla dziecka. Postaraj się przestrzegać diety, jeśli ją stosujesz.
  • Prezenty otwierajcie stopniowo, robiąc przerwy. Prezenty to dużo ekscytacji.
  •  Dozuj ilość bodźców i emocjienlightened
  • Chwal dziecko, bo mocno się stara.
  • Zadbaj o sen np. użyj kołdry obciążającej, spędź z dzieckiem więcej czasu przed snem, przytul jeśli będzie chciało, porozmawiaj, wykorzystaj biały szum itp. Wiele dzieci łatwiej uspokajnia się w łóżeczku z baldachimem. Pewnie już wiesz, co najlepiej uspokajania Twoje dziecko. Dużo wrażeń może znacznie utrudnić lub uniemozliwić zasypianie i spokojny sen. Bądź wyrozumiała/y. Boże Narodzenie jest raz w roku.
  • W Święta większość dzieci ma kryzysy. Bądź na nie przygotowana/y nawet, jeśli na co dzień rzadko się już zdarzają. Obniż swoje oczekiwania dotyczące zaangażowania i zachowania dziecka. Po pierwsze chroń swoje maleństwo i nie obwiniaj siebie.
  • Respektuj jego granice. Pozwól dziecku zasygnalizować, że ma dość. W przypadku małego dziecka bądź uważna/y na jego sygnały.
  • Jeśli chcesz, aby Święta były radosne dla dziecka, zadbaj o to. Zbyt dużo ekscytacji i emocji mu nie służy.
  • Pamiętaj o rodzeństwie. Zaangażuj członków rodziny, aby potrzeby braci i sióstr też były zaspokojone np. więcej wrażeń, bodźców, znajomych, ruchu, spotkań itp.
  • Dni po Świętach też mogą być wyzwaniem. Efekty stymulacji mogą być odroczone w czasie.angry